Søk
4.3

Årsberetning 2024

Om Trøndelag Teater

Trøndelag Teater har som formål å produsere og formidle scenekunst av høy kvalitet til et bredt og sammensatt publikum. Selskapets visjon er å «engasjere, berøre og utvikle publikum med opplevelser av internasjonal klasse». Trøndelag Teater er eid av staten, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.

Hovedtrekk i 2024

Trøndelag Teater har i løpet av året styrket sin posisjon som et av Norges ledende teatre, med en variert repertoarprofil som spenner fra klassiske verk til nyskapende produksjoner.

En av årets hovedsatsinger var Henrik Ibsens Kongsemnene, vist på Hovedscenen. Regissør Yury Butusov og scenograf Aleksandr Shishkin-Hokusai skapte en visjonær forestilling, som ble tildelt Heddaprisen for beste scenografi og kostymer. Forestillingens ensemble og kunstneriske lag mottok også den prestisjefylte Kritikerprisen. Kongsemnene ble trukket frem som en av årets beste teateropplevelser av Aftenposten, Klassekampen og Norsk Shakespearetidsskrift.

Trøndelag Teater mottok totalt fire Heddapris-nominasjoner. Mira Dyrnes Askelund og Madeleine Brandtzæg Nilsen ble nominert for fremragende skuespillerprestasjoner i henholdsvis Der det finst fuglar og Det åttende livet (Til Brilka). Trond-Ove Skrødal ble nominert for sin rolle i Natten. Kaos. Stillheten. – en dramatisering basert på Lars Noréns tekster.

Høstens store familiesatsing var Narnia – Løven, heksa og klesskapet. Forestillingen er også et eksempel på teatrets arbeid med inkludering, med en egen Relaxed-forestilling tilrettelagt for et bredere publikum.

Narnia gikk i repertoar med En beretning om blindhet, regissert av tysk-iranske Mina Salehpour. Forestillingen utfordret det tradisjonelle scene-saloppsettet og ble spilt både i foajeen og med publikum på scenen. Stykket, som omhandler mennesker internert under en pandemi, hadde tydelig samtidsrelevans og ga publikum en annerledes og engasjerende teateropplevelse.

Samarbeid med andre kulturaktører er sentralt for Trøndelag Teater. I samarbeid med Trondheim Symfoniorkester presenterte vi konsertforestillingen Knutsen & Ludvigsen – På tide å stå opp!, der musikk og teater smeltet sammen i en underholdende og minnerik opplevelse.

Gjennom året har teatret også vært en aktiv samfunnsaktør. Den årlige Gleditschkonferansen, arrangert 5. oktober, hedret vår tidligere teatersjef og motstandsmann, Henry Gleditsch. I tillegg ble det lansert et fireårig utviklingsprogram for regissører,  Regiløftet, som gir unge talenter mulighet til faglig utvikling og praktisk erfaring.

Teateret har brukt scenen som en arena for refleksjon og formidling. Gazamonologene, basert på vitnesbyrd fra ungdom i Gaza, viste hvordan teater kan fungere som et redskap for bearbeiding av traumer og økt samfunnsbevissthet. Medvirkende var ungdom fra Trøndelag Teaters Internasjonale Teaterskole, hvor flere har bakgrunn fra krigsrammede områder.

Året har vært preget av høye kunstneriske ambisjoner, sterkt samfunnsengasjement og et målrettet arbeid for å være en inkluderende møteplass. Med dette har Trøndelag Teater bekreftet sin rolle som en sentral drivkraft i norsk scenekunst.

 

Strategi, måloppnåelse og økonomi

Publikum

Besøkstallet for 2024 endte på 81 796. Nedgangen fra 2023 skyldes hovedsakelig færre tilgjengelige billetter som følge av kunstneriske prioriteringer. Til tross for dette hadde vi godt belegg på forestillingene våre, med et gjennomsnitt på ca. 72 % – inkludert alle arrangementer. Vi tok med oss to publikumsfavoritter fra 2023 inn i 2024: Så som i himmelen og Knutsen og Ludvigsen – På tide å stå opp!. Disse forestillingene trakk fortsatt godt med publikum, med totalt 22 533 besøkende. Kombinasjonen av bredt appellerende forestillinger og kunstnerisk viktige oppsetninger som ikke nødvendigvis når det store publikum, gjør at vi er godt fornøyde med både besøket og publikumsarbeidet i år. Flere arrangementer i Teatergata har også vært utsolgt.

Forsvarlig og effektiv drift

I løpet av året har vi hatt premiere på 9 egenproduksjoner og gjennomført 10 gjestespill. I tillegg har vi arrangert 15 aktiviteter i Teatergata, samt før- og ettersnakk knyttet til flere forestillinger. Dette er gjennomført i en periode med stramme ressurser og økt behov for midler til andre formål enn selve kjernevirksomheten. Til tross for dette har vi klart å produsere en rekke forestillinger med høy kvalitet og tydelig nyskaping. Vi har samtidig drevet bærekraftig ved å tilpasse innhold og produksjonsnivå etter tilgjengelig bemanning. I tillegg har vi prioritert flere vedlikeholdsprosjekter for å sikre bygningsmassens langsiktige verdi.

Økonomisk utvikling, årsregnskapet

Totale inntekter for 2024 ble MNOK 146,2, mot MNOK 151,5 i 2023. Egeninntektene fra billettsalg ble totalt MNOK 20,9 mot MNOK 28,4 for 2023. Dette allikevel betydelig over forventet billettinntekt for 2024. Totalt mottok Trøndelag Teater et samlet tilskudd på MNOK 124,5 mot et tilskudd for 2023 på MNOK 120,5

Driftskostnadene både på ordinær drift og til produksjoner har økt kraftig de siste årene og vi har merket effekten av dette godt i 2024. Alt av materialer og tjenester har blitt vesentlig dyrere og har virkelig utfordret utgiftssiden av regnskapet i 2024. Dette sammen med noen større investeringer, både på drift og produksjoner har gjort at driftskostnadene i 2024 har endt på MNOK 28,6 mot MNOK 28,0 for 2023.

Personalkostnaden som andel av tilskudd er svakt økende år for år, og er på MNOK 97,5 eks pensjonsforpliktelse som for 2024 har et uforholdsmessig stort utslag.

Avskrivningene for 2024 ble på MNOK 3,0 noe som er en økning fra 2023.

Årsresultatet for 2024 gir et overskudd på MNOK 15,5. Det er flere grunner til dette på tross av flere budsjett overskridelser på drift og produksjoner. En god likviditet gir høy renteinntekt på MNOK 2,4. Videre bidrar høye billettinntekter og aktuarberegning på pensjon. Overskuddet avsettes til egenkapital og vi vil da ha en egenkapital på MNOK 37,3 noe som gir en egenkapitalprosent på 56%

Kontantstrøm og likviditet

Trøndelag Teater har ved utgangen av 2024 en MNOK 30,2 i likvide midler. Dette er noe lavere enn for 2023. Totale omløpsmidler endret seg fra MNOK 44,9 i 2023 til 38,2 MNOK i 2024. Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter endte på MNOK –2,8, og består i hovedsak av offentlige innskudd, driftskostnader og lønn. Likviditeten er vurdert til god på balansedagen.

Pensjon

Virksomheten har ulike pensjonsordninger. Pensjonsordningene er finansiert gjennom innbetalinger til forsikringsselskap, med unntak av AFP-ordningen. Selskapet har både innskuddsplaner og ytelsesplaner.

Innskuddsplaner
Ved innskuddsplaner betaler selskapet innskudd til et forsikringsselskap. Selskapet har ingen ytterligere betalingsforpliktelse etter at innskuddene er betalt. Innskuddene regnskapføres som lønnskostnad. Eventuelle forskuddsbetalte innskudd balanseføres som eiendel (pensjonsmidler) i den grad innskuddet kan refunderes eller redusere framtidige innbetalinger. AFP-ordningen er en usikret ytelsesbasert flerforetaksordning. En slik ordning er reelt en ytelsesplan, men behandles regnskapsmessig som en innskuddsplan som følge av at ordningens administrator ikke gir tilstrekkelig informasjon til å beregne forpliktelsen på en pålitelig måte.

Ytelsesplaner
En ytelsesplan er en pensjonsordning som ikke er en innskuddsplan. Typisk er en ytelsesplan en pensjonsordning som definerer en pensjonsutbetaling som en ansatt vil motta ved pensjonering. Pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser vedrørende kollektiv ytelsesordning beregnes etter lineær opptjening basert på forutsetninger om diskonteringsrente, fremtidig regulering av pensjoner og ytelser fra folketrygden, fremtidig avkastning på pensjonsmidler samt aktuarmessige forutsetninger om dødelighet, frivillig avgang, samlet tjenestetid osv. Estimatavvik bokføres direkte over resultatet. Pensjonsmidler vurderes til virkelig verdi. Beregnet pensjonsforpliktelse fratrukket pensjonsmidler er netto pensjonsforpliktelse i balansen. Vår lukkede ytelsesordning er uforutsigbar og kan gi store utslag på resultat. I 2024 er utslaget MNOK 16,4 mot budsjettert MNOK 1,4.

Beregnet forpliktelse pr 31.12.2024 er MNOK 122,1, og beregnet pensjonsmidler er MNOK 128. Dette gjelder den lukkede ordningen.

Forslag til resultatdisponering

Årets overskudd på kr 15 519 283 foreslås overført til egenkapital.

Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapslover og god regnskapsskikk. Det har ikke vært hendelser etter balansedagen som påvirker sluttresultatet. Styret bekrefter at årsregnskapet er satt opp under forutsetting av forsvarlig drift, samt at det gir et riktig bilde av selskapets eiendeler, gjeld og finansielle stilling for regnskapsåret 2024.

Styret har merket seg at pensjonsforpliktelsen påvirker resultatet og dermed egenkapitalen. Styret er innforstått med at pensjonsforpliktelsen kan slå tilsvarende negativt ut.

Risiko

Vi utfordres av økte kostnader som til dels overgår økningen i tilskudd. Videre så utfordres økonomien av en svak økning i flere stillinger som andel av tilskudd. Dette på tross av at ledergruppen er redusert med en hel stilling i løpet av 2024. Dette har medført at flere oppgaver må utføres av en mindre ledergruppe. Dette vil på sikt kunne utfordre planleggingen av produksjonene, samt utfordre evnen til å svare ut stadig nye lovpålagte krav og forventninger. Det er mer usikkert om vi, med dagens finansiering, fullt ut vil være i stand til nå selskapets mål og strategier. Den fremtidige pensjonsforpliktelsen som akturarberegnes er uforutsigbar og komplisert å forutse. Dette sammen med at den i stor grad kan påvirke selskapets årsresultat gir oss en stor grad av usikkerhet.

Teaterets bygningsmasse er nå 27 år gammelt og vil i årene som kommer ha et betydelig vedlikeholds- og oppgraderingsbehov. Dette øker risikoen for akutte behov og investeringer, noe som kan utfordre egenkapitalbasen på sikt.

Teateret skal være en ytringsarena innafor kunstutrykket og vi hadde i 2024 flere arrangementer som utfordrer publikum og den politiske diskursen. Det er ikke uten risiko vi gjør dette, og handlingsrommet blir utfordret av et stadig mer polarisert samfunn. Vi har derfor lav terskel for å bruke uniformert vakthold på ulike arrangementer.

Vi har gode systemer og rutiner for melding om avvik, både teknisk og mellommenneskelig. Dette bidrar til å utvikle og forbedre arbeidsmiljøet.

Virksomheten jobber systematisk med HMS, inkludert brannvern og beredskap. I tillegg er dette tema i beredskapsgruppen som gjennomgår alle arrangementer og risikovurderer disse med tanke på uønskede villede handlinger

Organisasjon / HMS / Arbeidsmiljø

I 2024 hadde Trøndelag Teater 164 ansatte. Av disse er 123 fast ansatte, og 41 er midlertidige ansatte. Fordelingen av ansatte viser at vi har like mange menn og kvinner ansatt. Ledergruppen har også lik fordeling.

2023 2024
Faste stillinger 107 123
Midlertidige stillinger 41
Sum

Teateret har et godt samarbeid med alle fagforeningen ved huset og har i 2024 jevnlig avholdt drøftingsmøter for gjensidig informasjon og drøfting av pågående tema, herunder arbeidstid, skift og skifttillegg. Dialogen er god og partene jobber konstruktivt for å ivareta alle sider sine interesser på en best mulig måte utfra gjeldende regelverk og rammer.

Trøndelag Teater er en inkluderende arbeidsplass med nulltoleranse for mobbing og trakassering. Vi har gode varslingsrutiner og retningslinjer for etisk standard og ansattes medvirkning til et godt arbeidsmiljø for alle ansatte.

Det er meldt saker i 2024 som har krevd oppfølging fra ledelsens side, og som er håndtert etter arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Det samlede sykefravær for 2024 var på 3% mot 2,04% for 2023. Fordelingen er lik mellom menn og kvinner. Generelt er vårt sykefravær vesentlig lavere enn for resten av landet. Avtalen med Avonoa for levering av bedriftshelsetjenester sikrer oss oppfølging og tiltak for å forebygge sykdom og skader. Det ble for 2024 ikke rapportert noen personskader til NAV eller Arbeidstilsynet.

En gruppe ble etablert for å ivareta arbeidet med kartlegging av selskapets strategi og praksis for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Dette ble gjort i samsvar med aktivitets- og redegjørelsesplikten for arbeidsgivere. I 2024 var fokuset på mangfold i ansatte gruppen. Det ble gjort flere tiltak i 2024 som skal bidra til at vi når målsetningen om en mer mangfoldig medarbeidergruppe. Blant annet skal nå alle stillinger lyses ut internt og eksternt. Hele rapporten er vedlagt som et eget dokument.

Lederlønn

Teatret har utarbeidet «Retningslinjer for fastsettelse av lederlønn» i henhold l Statens retningslinjer for lederlønn. Reviderte retningslinjer og lederlønnsrapport for 2024 legges fram for generalforsamlingen og offentliggjøres på teaterets hjemmeside

Ansvarsforsikring

Selskapet har ikke tegnet ansvarsforsikring for styret eller daglig leder.

Aktsomhetsvurdering

I henhold l Åpenhetsloven av 01. juli 2022 har Trøndelag Teater i 2024 redegjort for sin aktsomhetsvurdering av forsvarlig drift for selskapet og leverandørene.

Redegjørelsesrapporten ble revidert og signert i 2024 av styret og offentliggjort på vår hjemmeside.

Samfunnsansvar, bærekraft og mangfold

Ledelsen jobber for å være en pådriver for større mangfold og å være aktuell mot resten av samfunnet.

Selskapets markedsavdeling jobber for å nå et mer mangfoldig publikum. Som andre kulturinstitusjoner merker også Trøndelag Teater at det er grupper som er underrepresentert blant publikum. Teateret ønsker å nå gruppene med minoritetsbakgrunn, mennesker med lav utdanning eller lav inntekt og barn og unge. Det er et sterkt ønske å gjøre teatret tilgjengelig for flere.

Mangfold er i fokus ved rekruttering av medarbeidere både på og bak scenen, og av kunstneriske samarbeidspartnere. Det er en kontinuerlig bevisstgjøringsprosess som er viktig for teateret. For en arbeidsplass som tradisjonelt har lav personalomsetning er det for øyeblikket pensjonering som gir den største muligheten for endring i sammensetningen av personale.

Teatret gjennomfører en rekke tiltak for å bli en mer bærekraftig organisasjon ved å redusere vårt energi- og ressursforbruk. Vi jobber for å bruke mer miljøvennlige materialer i våre produksjoner, ha et bevisst forhold l gjenbruk av materialer og kulisser og å fokusere på ENØK- tiltak. Noen tiltak er gjennomført i 2024. Det er mye arbeid igjen for å nå kravet om klimamål, og tilførsel av friske midler er nødvendig for å kunne møte eiers krav om reduksjon av teaterets klimaavtrykk.

Energiforbruk Trøndelag Teater

2023 2024
Forbruk varme (KWh) 1 168 370 1 003 860
Strøm (kWh) 1 238 098 1 170 622
Sum 2 406 468 2 174 482

Teateret jobber systematisk og godt med å oppfylle flere av FNs klimamål, og det pågående arbeidet med åpenhetsloven er til stor hjelp. Det gjelder spesielt for å nå kravene og målene som gjelder i fht anstendig arbeidsliv og samarbeid.

Det er lite til ingenting av virksomheten som påvirker det ytre miljø.

Framtidsutsikter

Trøndelag Teater skal fortsette å «engasjere, berøre og utvikle publikum med opplevelser av internasjonal klasse. Vi skal skape engasjerende, utfordrende og underholdende teater. Våre forestillinger skal være nyskapende og relevante, og vi skal arbeide bevisst for å fremme ny norsk dramatikk». De skal gjenspeiles i valg av repertoar. Formidlingsaktviteter og teatret som ytringsarena skal utvikles videre. Gleditschkonferansen har etablert seg som et årlig arrangement med samfunnsaktuelt tema.

Planleggingshorisonten er lengre og gir en større mulighet for samarbeid med kunstneriske aktører som er ønsket til teateret.

Vår profil i sosiale medier er blitt enda tydeligere og bedre.

For å tilby teater av internasjonal klasse må også de bygningsmessige tekniske løsningene støtte opp om det. Teaterbygget er fra 1816 og 1997 og har et økende vedlikeholdsbehov. For årene framover planlegges det nødvendig rehabilitering av amfi, bygg og teknisk utstyr. Planen er å utføre mest mulig av vedlikeholdsarbeid når teateret har sommerstengt. Teateret har i flere år søkt om tilskudd til et nybygg som vil tilføre nødvendig areal med dagslys i en større malersal og prøvesal. Dette prosjektet har en lang tidshorisont.

I løpet av 2025 vil styret og selskapets ledelse revidere virksomhetens strategi. Det vil være en langsiktig prosess som involverer alle ansatte ved teatret.

Styret

Styret ved Trøndelag Teater bestod ved utgangen av 2024 av:

  • Åse Ryvarden
    Styreleder
  • Ingrid Sætherø
    Nestleder
  • Ida Johanne Eilertsen
    Styremedlem
  • Bjørn Haugstad
    Styremedlem
  • Øystein Magnus Eide
    Styremedlem
  • Steffen Isak Telstad
    Styremedlem
  • Janne Kokkin
    Styremedlem

Vararepresentanter:
Annabella Skagen(1), Asieh Amini (2), Ernst Wiggo Sandbakk (3). 

Varamedlem for ansattrepresentant teknisk og administrativt personell 
Sissel Grønlie (1.), Ingeborg Hopshaug (2.) og Emily Luthentun (3.)

Varamedlem for ansattrepresentant kunstnerisk
Emil Olafsson (permisjon) (1.), Synnøve Fossum Eriksen (2.) og Ingrid Bergstrøm (3.).

Det ble avholdt 6 styremøter i løpet av året.

Last ned signert årsberetning
Vedlegg: Rapport for aktivitets- og redegjørelsesplikt